Survey proposal to obtain ancestral knowledge in the ethnobotanical study of medicinal species in Amazonian communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59410/RACYT-v08n01ep07-0109

Keywords:

communities, survey, participatory ethnobotany, methodological guide, medicinal plants

Abstract

The ethnobotanical study is carried out due to the accelerated loss of traditional knowledge, the degradation of forests and natural habitats in the Amazonian communities and related areas. The objective of this work is to propose an instrument that facilitates the accessibility of information on ancestral knowledge related to the ethnobotanical study of medicinal species and other uses. To do this, a survey must be applied on the basis of the Theoretical Model of Communication for Development, which proposes the Interlocutor - Middle - Interlocutor technique that allows dialogue between the interlocutor and the recipient with a scientific character that will be carried out in three moments. : application, validation and generalization, thus obtaining the information treasured by the Amazonian communities in accordance with their ethnic ethnobotanical origin from the management of the instrument (survey). The results demonstrated the effectiveness of the staging of these stages in the application of the survey through the relationship established between the researcher and community leaders, ancestral healers, farmers, housewives, people of different ages, other members of the community with interest in the subject. In addition to facilitating accessibility for the location and identification of medicinal species and other uses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre A. y Pérez, J. (2012). "Enfoques teóricos para una comunicación orientada al desarrollo y retos actuales para una comuncación y desarrollo desde la diversidad". Punto Cero, Año 17 N° 24 -1° Semestre 2012. pp. 58-66. Universidad Católica Boliviana "San Pablo. Cochabamba

Cálix, J. (2010). Guía Metodológica: Construcción de Indicadores Socioeconómicos de Línea Base a nivel Comunitario y de Municipio, con Participación Social Proyecto de Fortalecimiento de Capacidades Locales en la Región de Occidente (FOCAL), Honduras.66 p

Cañigueral, S. (2000). La fitoterapia en Europa. El mercado de los productos de fitoterapia. FITO 2000. 24 p

Fajardo J., Verde, A., Rivera, D., Obón C. y Valdés, A. (2008). Investigación y divulgación del conocimiento etnobiológico en Castilla La Mancha. p 137-156

Gispert, C., Godoy, R. y Lubowski, A. (2008). La Etnobotánica y su vinculación intrínseca con los grupos étnicos integrado a su medio natural. Facultad de Ciencias, UNAM. Depto. Ecología y Recursos Naturales, área de Etnobotánica. Circuito exterior Ciudad Universitaria Coyoacan C.P. 04510. México, D.F.

Giulietti. (2005). Informativo Rural, Estación Experimental Agropecuaria San Luis (EEA). Centro Regional Cuyo. Año 2 No. 4:8

Hernández, R. (2004). Metodología de la investigación II. La Habana. Editorial Félix Varela. 475 p

Obregón, L. (2012). Red Médica Iberoamericana de fitoterapia. FITO 2006 -2012, p. 46-47

Pardo, S., Morales, M., Aceituno R. y Molina, M. (2014). Inventario Español de los conocimientos tradicionales relativos a la biodiversidad. Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente. Madrid. 411 p

Plan Nacional de Desarrollo (denominado “Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021. Toda una Vida”). República del Ecuador. Objetivo 2: Política para afirmar la interculturalidad y plurinacionalidad, revalorizando las identidades diversas. 60 p

Rodríguez, Y. (2014). Uso medicinal y diversidad de especies forestales en el Parque Nacional Viñales. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Forestales. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, 100 p

Rosete, S. (2006). Recursos vegetales en la Reserva de la Biosfera “Península de Guanahacabibes”, Pinar del Río, Cuba. Universidad de Alicante. España. 386 h. Tesis (en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Forestales). Programa de Doctorado Desarrollo Sostenible Conservativo de los Bosques Tropicales: Manejo Forestal y Turístico. Universidad de Pinar del Río

Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Cuarta edición. ISBN 970-10-5753-8. México

Tintaya, P. (2003). Utopías e interculturalidad. Motivación en niños Aymaras. IEB. Instituto de Estudios Bolivianos. Universidad Mayor de San Andrés. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. La Paz, Bolivia. 2003. 304 p

Tintaya, P. y Soria, V. (2010). Psicología cultural. Universidad Mayor de San Andrés. Carrera de Psicología. Horizontes de la Psicología 4. La Paz, Bolivia. 184 p

Verde, A., Fajardo, J., Valdés, A., Roldán, R. y García, J. (2012). Etnobotánica y Biodiversidad. Metodología de trabajo para la recuperación del Conocimiento Tradicional de los recursos Naturales. X Congreso de Sociedad Española de Agricultura Ecológica. 27 p

Published

2019-08-31

How to Cite

Rodríguez Guerra, Y., Valdés Sáenz, M. A., Soria Re, S. L., Domínguez Brito, J., Torres Navarrete, A., & Pico Angulo, U. E. A. (2019). Survey proposal to obtain ancestral knowledge in the ethnobotanical study of medicinal species in Amazonian communities. Revista Amazónica. Ciencia Y Tecnología, 8(1), 71–79. https://doi.org/10.59410/RACYT-v08n01ep07-0109

Issue

Section

Artículos de Investigación

Most read articles by the same author(s)